God bestaat niet en Jezus is zijn zoon

hendrikse-jezusiszijnzoon
AuteurKlaas Hendrikse
UitgeverNieuw Amsterdam
Jaar van uitgave2011
GenreNon-fictie
Aantal Bladzijden208
TypePaperback
ISBN9789046811344
Erik Drenth
Jaap Marinus

Erik

Authentiek

Klaas Hendrikse is voor de duivel niet bang, zowel letterlijk als figuurlijk. Hij durft te zeggen wat hij denkt, zonder daarbij teveel rekening te houden met andere mensen die een mening over hem hebben. Hij is verademend authentiek. In dit boek geeft de Zeeuwse predikant zijn onderbouwde mening over Jezus. Hij introduceert zijn betoog met het vertellen van het verhaal van de Bijbelse ‘geschiedenis’. Het terugkerende patroon dat de schrijver schetst, is de interactie tussen de godsdienst en mystiek van joden, christenen en hun omgeving. Wat in de Bijbel een vaststaand gegeven lijkt, is langzamerhand ontstaan.

Zo schetst Hendrikse het verband tussen zonne-religies en de Bijbel. Zowel in het Oude- als het Nieuwe Testament zijn sporen te herkennen van het aanbidden van de zon. Hendrikse geeft daarbij een mooi overzicht van feiten die voor academisch geschoolde theologen geen nieuws meer zullen zijn. Wie niet met deze ontstaansgeschiedenis bekend is, kan dit boek prima gebruiken als introductie. Het zonneverhaal hoor je niet in de kerk. Dat is vreemd, want de meeste dominees zullen het best kennen.

Veel ruimte

De inleiding waarin Hendrikse de ontstaansgeschiedenis van het christendom uiteenzet, neemt in vergelijking met het hoofdstuk over Jezus, veel ruimte in. In dat hoofdstuk trekt hij de eerder getrokken lijn door: aan de historische persoon Jezus, van wie wij nauwelijks iets weten, zijn in de eerste eeuwen na zijn dood allerlei mythologische elementen opgehangen. Daarbij werd geput uit de Griekse, Perzische en Romeinse religie. Jezus bestond, maar Christus is een mythe, zegt Hendrikse. Hij wil het woord mythe overigens gebruiken zonder de negatieve connotatie die dat in (post)moderne oren heeft.

Dan raakt de schrijver mij even kwijt. Dat in het verhaal van Jezus ruimhartig leentjebuur is gespeeld bij andere godsdiensten in het Romeinse rijk, is geen theologische noviteit. De schrijver ziet dan iets wat er volgens mij niet is: een plan. Hij suggereert dat het verhaal van Jezus bewust is aangepast, om het aantrekkelijk te maken voor heidenen. Daarvoor is geen bewijs, en ook zonder dit plan zijn de geconstateerde parallellen prima te plaatsen. Het Midden-Oosten was in de tijd van Jezus een smeltkroes van culturen. Het is te verwachten dat een godsdienst die dan ontstaat, van die verschillende culturen elementen overneemt. Daar is geen plan voor nodig, dat gebeurt.

Academische theologie

Hendrikse probeert een theologie te schetsen waarin zowel de verdiensten van de academische theologie als de vragen van de postmoderne christen tot hun recht komen. Op bovenstaande kritiekpunten na, lukt dat goed. Hendrikse laat zien hoe het christendom in z’n bron aansluit bij twijfels van vandaag. Hij beschrijft hoe de hemel ook in het christendom relatief nieuw is. Ook het idee van een God die ‘bestaat’ is niet van altijd. Het begon ooit met het onbenoembare besef dat er meer onder de zon is dan je ziet en hoort. Hendrikse noemt dat ‘oertranscendentie’.

Daarmee maakt Hendrikse de cirkel van zijn boek rond. Het besef dat er meer is, was de voedingsbodem voor godsdienst. God verliest terrein. De oertranscendentie blijft, ook bij de zogenaamde ‘ietsisten’. Dat is een hoopvolle boodschap. Er is geen sprake van verval, want het ietsisme gaat terug naar de basis. De grote lijnen die Hendrikse schetst, het feit dat hij recht doet aan academische theologie en toch hoop biedt, maakt dat ‘God bestaat niet en Jezus is zijn zoon’ een van de beste boeken is die ik de afgelopen tijd gelezen heb.

Jaap

Over Jezus

Met trillerige handen van opwinding open ik het nieuwste boek van Klaas Hendrikse. Al een aantal dagen spookt de titel in mijn hoofd: “God bestaat niet en Jezus is zijn zoon.” Een alleszeggende kop, voor een boek dat volgt op: “Geloven in een God die niet bestaat.” Ook die heb ik met veel bewondering gelezen. In de tijd dat ik dat boek aan het lezen was, bezocht ik de discussie tussen professioneel twijfelaar Boele Ytsma en atheïstische dominee Klaas Hendrikse op het Flevo Festival. Wat me daarvan het meeste is bijgebleven is het intellect van Hendrikse.

Als ik de schrijver (en titel) van dit boek niet zou hebben geweten, dan had ik het wel kunnen raden. Op iedere pagina zit ik weer breed grijnzend te lezen, soms hardop. Stoppen was bijna onmogelijk omdat zijn hele verhaal voor mij zo ongelofelijk onbekend is, maar zo logisch lijkt. Als je het zo bekijkt is er niets wazigs meer aan de Bijbel, maar klopt het hele plaatje. Met één nadeel: Jezus Christus, dat is de samenvoeging van een mens en een mythe.

(Wan)Hoop

Dan kom ik op het grote manco van dit boek. Nou ja, van het boek? Ik moet eigenlijk zeggen, van mijn opleiding. Een aantal zaken was wel bekend, maar het overgrote deel niet. Met heel eerlijke beschouwingen van Hendrikse, kan ik niets tegen zijn boek inbrengen. Het enige argument dat nog blijft staan is: “geloof is geloof, het woord zegt het al.” Kom je hiermee aan bij Hendrikse, dan voel je je na het lezen van zijn boek toch op z’n minst een beetje knullig.

Zo wordt een verdrietig mens na verloop van tijd een mens met verdriet. En de dode geliefde blijft, als een geliefde dode, ‘aanwezig’ in zijn of haar leven.

Wat mij het meest droevig stemt is niet de bewering dat het hele Oude Testament is ‘ingekleurd’ of de verklaring omtrent de persoon Jezus en de ‘mythe’ Christus. Deze week ben ik een dierbare verloren. Ik hoop haar terug te zien als ik zelf sterf. Volgens Hendrikse is de hele Bijbel een soort sprookje. Daarmee ontneemt hij mijn hoop op een leven na de dood.

Heilige huisjes

Vraag mijn omgeving of ik nog heilige huisjes heb en ze zullen ontkennend antwoorden. Toch valt er nog heel veel om als ik alles wat de schrijver beweert klakkeloos aan zou nemen. Achteraf vraag ik mij af of ik het boek überhaupt had moeten lezen. Ik heb op mijn HBO-opleiding geen munitie gekregen om Hendrikse figuurlijk af te kunnen schieten. Het is één brok ontkrachting van het christendom zoals dat nu beleefd wordt, maar is het daarmee niet waar?

Ik zie uit naar het boek: “God bestaat en Jezus Christus is Zijn Zoon.” Wie het schrijft? Ik in ieder geval niet. Welke academisch geschoolde theoloog neemt de uitdaging aan en schrijft een contraboek? Ondanks het – voor mij – harde karakter van het boek, ben ik het met Erik eens: ‘God bestaat niet en Jezus is zijn zoon’ is een van de beste boeken is die ik de afgelopen tijd gelezen heb.

Reacties

  1. zegt

    Ik heb het boek niet gelezen. Maar dit klinkt mij in de oren als Rudolff Bultmann in een nieuw jasje.
    De grote vraag die beantwoord moet worden is: ‘is het opstandingsverhaal echt Grieks van oorsprong, of toch Joods?’
    @jaapmarinus, goede munitie vind je in de boeken van Tom Wright. Dat maakt je wellicht wat minder onder de indruk van deze grote geest.

  2. zegt

    Wat mij betreft ontbreekt de feitelijke noodzaak om eens of doorlopend te bewijzen dat God bestaat. Of te bewijzen dat Hij niet bestaat. Beiden zijn – ik besef dat ook dit redelijk cliché is – geloofsovertuigingen. God knows i tried om het (Hem, Zijn Bestaan) niet meer te geloven. Zeker in mijn studententijd toen een zweem van intellectualisme zich meester van me maakte. Ik heb dat afgeworpen en sta daarmee vermoedelijk recht tegenover Hendrikse. Tegenover zijn zweem van pretentie, zijn drang om te schrijven over waar hij niet in gelooft.

    Wat mij betreft heeft dat iets treurigs. Iets onGELOOFelijks, zo je wil. Mijn boekje – schaamteloze plug – dat deze week officieel verschijnt ‘Jezus is zeg maar echt mijn King’ is pop culture/low culture in vergelijking met Hendrikse. Het raakt ogenschijnlijk een oppervlakte, maar daarachter/onder gaat wat mij betreft veel diepte schuil. Een diep geloof en een diepe liefde voor zowel De Bijbel als de Koning zelf.

    http://www.arkmedia.nl/bank-johannes-van-de/jezus-is-zeg-maar-echt-mijn-king.html

  3. Tim van der Zwan zegt

    Klinkt interessant. Ik wil graag meer lezen (weten) over de ontstaansgeschiedenis van de bijbel, raden jullie me echt aan dit boek te lezen? Of misschien beter eerst ‘Geloven in een God die niet bestaat’?
    Niet lang geleden heb ik Surprised by Hope van Tom Wright gelezen en was daarvan wel onder de indruk. Maar dat triggert me denk ik juist meer om ook de ‘andere kant’ van het verhaal te lezen.
    @Jaap, na het lezen van dit boek nog dat kleine beetje vertrouwen over dat je doet geloven dat de woorden & daden van Jezus (Christus) het waard zijn om ‘de rest’ ook te geloven?

  4. zegt

    Het Boek “God bestaat en Jezus is zijn Zoon” is al lang geschreven. De auteur is God zelf. Het probleem zijn de mensen die Hem niet willen erkennen als de schrijver van het Boek. En Hem dus ook niet erkennen als de Heer over hun leven. Daarmee wordt de self fulfilling prophecy gecreëerd dat Jezus dood is. Voor die mensen wel. Het is maar goed dat Jezus waarlijk is opgestaan. Anders zou Hij zich omdraaien in zijn graf. Maar blij zal Hij zeker niet zijn met deze verspreiders van verkeerde leer. Hun lot is niet te benijden.

  5. floris zegt

    Het feit dat je onder de indruk bent van Hendrikse, en geen ‘munitie’ in huis hebt om hem te counteren, tsja dat zegt wat over jezelf, en over je opleiding. Maar wat dat zegt over de kwaliteit van het boek van Hendrikse? Ik vraag me af in welk rijtje boeken het boek van Hendrikse staat, en eruit springt als beste boek in tijden.

    Van wat ik er van gelezen heb krijg ik de indruk dat Hendrikse opnieuw niets nieuws zegt. Het klinkt een beetje als John Hick. Maar zonder iets nieuws te zeggen kun je natuurlijk wel een publiek krijgen. Kijk maar eens naar de kijkcijfers van de zoveelste talentenshow op TV. Telkens weer miljoenen kijkers. En omdat tegenwoordig alles spiritueel is, en velen hun eigen geestelijk leider willen zijn, is er ongetwijfeld een vruchtbare voedingsbron voor de woorden van Hendrikse.

    Op basis van het eerste boek van Hendrikse met de fameuze God-appeltaart-vergelijking, kan ik me niet voorstellen dat ik behalve lachend en een beetje huilend door zijn bladzijden zal bladeren, waarschijnlijk in de boekhandel, om het vervolgens weer terug te zetten voor een begerige lezer die op zoek is naar zijn eigen gelijk.

  6. Aristide Aristarchus zegt

    @ Erik

    Hartelijke dank voor je genuanceerde en persoonlijke reactie op de boeken van ds. Klaas Hendrikse. Deze boeken heb ik nog niet en dus ook nog niet gelezen (leuk idee voor Sinterklaas!), maar deze blog nodigt mij zeer zeker uit om kennis van deze auteur en zijn gedachtegoed te nemen.
    Of ik daarmee een “begerige lezer ben op zoek naar mijn eigen gelijk”, zoals Floris suggereert, weet ik niet, wel dat ik een openminded christen ben die meer over Jezus Christus wil leren en ook van mijn broeders en zusters. Dus Erik, nogmaals grote dank!

  7. Matt zegt

    Wat een kinderlijk eenvoudige kijk op wetenschapsfilosifie!! “Ik heb, behalve vroegere preken en latere kladblaadjes, nogal wat dertig jaar oude collegeaantekeningen geraadpleegd”, aldus Hendrikse. Hij geeft feitelijk zelf aan ABSOLUUT niet op de hoogte te zijn van hedendaagse filosofen, hetgeen bijzonder duidelijk wordt in zijn boek! Hoe kun je dit boek serieus nemen??

    “Waarheid bestaat niet meer” is een uitspraak van Hendrikse zelf. Waarheid bestaat niet, behalve zijn waarheid dan… Op basis van zijn eigen stelling kunnen we dus zijn boek simpelweg afdoen als onzin… #Selfdefeating

    – Waarom reageer ik uberhaupt? -

  8. Aristide Aristarchus zegt

    @ Matt

    Ja, Matt, goede vraag aan jezelf: waarom reageer je überhaupt?

  9. Matt zegt

    @ Aristide Aristarchus: Ik maak daaruit op dat je het eens bent met de onzinnigheid van dit boek? ;-)

  10. Aristide Aristarchus zegt

    @ Matt

    Leuke vraag, maar voorbarig geconcludeerd, want zoals ik al schreef: ik heb de boeken niet en heb ze dus ook nog niet gelezen. Dus wie weet …

  11. Martijn zegt

    Altijd goed om recensies te lezen waarin de recensent laat merken wat een boek met hem of haar doet. Voor ‘ons’ reageerders is het allemaal wat voor ons beurt praten, zo zonder het boek gelezen te hebben. Wat me wel opvalt in jullie en andere recensies is dat het boek van Hendrikse blijkbaar vooral leent uit al veel langer bestaande theorieën. “Verdiensten van de academische theologie” schrijft Erik. Maar dat vind ik wat eenzijdig, alsof academische theologie eensgezind de lijn van Hendrikse volgt, of dat er sprake van ‘de’ academische theologie zou zijn. Dat is zeker niet het geval, en het zou me verbazen als er in het boek van Hendrikse argumenten naar voren worden gebracht waar niet al lang een gefundeerd (academisch-theologisch, zo je wilt) tegengeluid op is geformuleerd. De ogenschijnlijke gelijkenis tussen Jezus Christus en Mithras bijvoorbeeld is ook in de academische wereld al jaren geleden op de belangrijkste punten van tafel geveegd. Doe eens een Google-zoekopdracht op de de meeste punten die Hendrikse aandraagt en je krijgt zowel een waslijst van teksten/auteurs die op zijn lijn zitten, als op de tegenovergestelde. Misschien is een tegenboek, waar Jaap op zit te wachten, interessant om het betoog van Hendrikse in detail onder de loep te nemen, net als alle titels die als tegengeluid op de Da Vinci code verschenen. Maar de bibliotheek aan wetenschappelijk werk die ruimte laat voor de historiciteit van Jezus als Christus, Zoon van God, is al gigantisch. Dat was voor mij ook een hele ontdekking, jaren terug, komend uit een omgeving waarin het vanzelfsprekend werd gevonden dat dé academische theologie uitsluitend de liberale variant was.

  12. Aristide Aristarchus zegt

    @ Martijn

    Je hebt hier een goed punt, Martijn! Hendrikse zal vast in een bepaalde lijn van academisch-theologisch denken staan en ten opzichte van die lijn is vast ook een tegengeluid of zijn er meerdere gefundeerde tegengeluiden geformuleerd.
    Ieder (academisch-theologisch) wetenschappelijk werk gaat dan vanzelfsprekend ook weer uit van eigen hypothesen, vooronderstellingen en geloofsvoorstellingen of leerstelligheden.
    Eigenlijk is er – om met Prediker te spreken – niet veel nieuws onder de zon, dus er is geen enkele reden voor hectiek of paniek en juist alle ruimte om kennis te nemen van ‘nieuw spraakmakend werk’. Om vervolgens daar wellicht op gedegen wijze een reactie op te formuleren! Maar hopelijk wel met humor en kennis van zaken, i.p.v. ‘tegenboeken’ vol met ‘modder gooien’ Niet dat jij dat doet, juist niet! Dat maakt jouw reactie zo plezierig om te lezen. Dank je wel!

  13. Theo van der Graaff zegt

    Afgelopen zondag een dienst bezocht van”” Klaas Hendrikse”” vanwege de bevestiging van mijn broer als Kerk Rentmeester.Als een argeloze randkerkelijke vond ik de dienst een verademing,eindelijk iemand die met een verfrissende en vrijdenkende blik naar de Bijbel kijkt en dit weet te vertalen naar ons dagelijks leven,ik ga het boek zeker lezen.Na afloop met het mooie weer, in de tuin van mijn schoonzus een goddelijk lekkere appeltaart gegeten ,en ik kan dan ook met recht zeggen ,GELOVEN IN EEN APPELTAART DIE BESTAAT

  14. Fleur Vink zegt

    Komt regelmatig voor dat predikanten die zelf jarenlang uit de Bijbel inspiratie hebben gehaald er nu achter zijn gekomen dat ze het valse evangelie hebben verkondigd.
    En na een bezoek van een dienst en het lezen van anti Bijbel boekwerken tot de conclusie kwamen dat het eten van een Goddelijk lekkere appeltaart het ware geloof is.

  15. Ruben Hadders zegt

    @Jaap
    Vijf sterren voor een boek dat nota bene stelt dat God niet bestaat? Benieuwd hoeveel sterren de Bijbel van je zou krijgen!

    Deze recensie vertelt veel over hoe je denkt, Jaap. Blijkbaar hecht je steeds minder waarde (of moet ik zeggen: geloof?) aan het Woord van God. Anders zou je niet schrijven “uit te zien” naar het boek “God bestaat en Jezus Christus is Zijn Zoon”. Dat boek bestaat namelijk al eeuwen en staat ook bij jou in de kast. We hebben het ‘Bijbel’ genoemd.

    Blijkbaar hecht je meer waarde aan wat academici zeggen en schrijven. Zomaar geloven dat de Bijbel het door de Geest geinspireerde Woord van God is, dat kan natuurlijk niet. Dan ben je niet ‘intellectueel’ genoeg. Nee, dan Hendrikse! Die heeft pas intellect! Want die weet: “God bestaat niet en Jezus is Zijn Zoon”. Respect!

    Het spijt me, Jaap, maar ik vind het triest dit van jou te moeten lezen. Alleen al de titel van het boek keert zich tegen de KERN van het christelijk geloof en dan zeg jij, nota bene als ‘Godkenner’ (theoloog), dat je hier niets tegen in kunt brengen? Ja, dan kun je inderdaad vragen stellen bij de kwaliteit van je opleiding. Maar meer nog stelt het vragen bij jouw persoonlijke geloof.

    Blijkbaar wil je graag mee doen op intellectueel niveau. Maar weet dat de wijsheid van deze wereld, dwaasheid is voor God (1 Kor. 3:19). Nee, dan liever de wijsheid van een andere ‘dominee’, die in de eerste eeuw na Christus “niet met schittering van woorden of wijsheid” getuigde van God, maar “in zwakheid, met veel vrezen en beven”. Paulus sprak met woorden “die niet door menselijke wijsheid, maar door de Geest geleerd zijn, zodat wij het geestelijke met het geestelijke vergelijken” (1 Kor. 2:1-13). Alleen dié wijsheid heeft eeuwigheidswaarde, Jaap. De rest is ijdelheid of, zoals de NBV het zegt, ‘lucht en leegte’. Uiteindelijk heb je er helemaal niets aan.

    Jaap, ook voor jou geldt: “kies dan heden wie gij dienen zult”. Volgens de Bijbel is Hendrikse zonder enige twijfel een dwaalleraar. De vraag is dus: geloof je in de wijsheid van God, of in de wijsheid van mensen als Hendrikse? Ook Hendrikse zal erkennen dat je niet kunt geloven in wat hij schrijft én in een levende God.

    Om het wat plat te zeggen: het zal mij aan mijn reet roesten wat Hendrikse beweert en welke argumenten hij hier voor aanvoert. Want ik weet zonder enige twijfel dat op een dag ook hij zal erkennen: Jezus is Heer!

  16. Klaas Batema zegt

    Klaas Hendrikse heeft het boek van Frank Turek en Norman Geisler “Ik heb te weinig geloof om atheist te zijn” waarschijnlijk niet gelezen. Geeft ook weer aan dat we de laatste dagen met rasse schreden genaderd zijn, zodra dit soort doorgestudderde atheisten het woord van God gaan verkwanselen. Ging Willem Ouweneel ook niet in een gelijksoortige richting van geestelijk verval waarbij de bijbel langzaam werd gestript. Klaas Hendrikse verkondigt gewoon New Age
    de wereldgodsdienst zoals die er uit zal komen te zien onder leiding van de antichrist.
    Zulke boeken hoef ik dus niet te lezen, veel succces Hendrikse onder leiding van je nieuwe werkgever……..de Satan.

  17. Aristide Aristarchus zegt

    @ Fleur, Ruben en Klaas

    Hè, bah, wat jammer nou! Is dit nu jullie tegengeluid? Waar is ‘de humor’? Of hebben ‘Bijbelgetrouwe christenen’ dit onderweg verloren en kunnen jullie slechts korzelig prekerig zurig reageren? Alsof dat de Heere welaangenaam is!

    @ Theo

    Heel veel succes met je zoektocht! Dat de Heilige Geest je in alle ruimte mag leiden in het vinden van de prachtige schone Waarheid. Is trouwens een persoon, zoals je misschien weet, ook wel: Weg en Leven genoemd. :-)

  18. Fleur Vink zegt

    @Aristide Aristarchus,
    Waaruit maakt u op dat ik een ‘Bijbelgetrouwe christenen’ ben, verklaar u nader.

  19. Ruben Hadders zegt

    @Aristide Aristarchus
    Humor? Kun je mij misschien uitleggen wat er precies humoristisch is aan een dwaalleraar, wiens antichristelijke boek nota bene vijf sterren krijgt van een naar eigen zeggen christelijke theoloog?

    “Het verbaast me dat u zich zo snel hebt afgewend van hem die u door de genade van Jezus Christus heeft geroepen en dat u zich tot een ander evangelie hebt gekeerd. Er is geen ander evangelie, er zijn alleen maar mensen die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien. Wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat ik u verkondigd heb, al was ik het zelf of een engel uit de hemel – vervloekt is hij! Ik heb het al eerder gezegd en zeg het nu opnieuw: wanneer iemand u iets verkondigt dat in strijd is met wat u hebt ontvangen – vervloekt is hij! Probeer ik nu mensen te overtuigen of God? Probeer ik soms mensen te behagen? Als ik dat nog altijd zou doen, zou ik geen dienaar van Christus zijn.” Gal. 1:6-10

    Als je humor wilt, beste Aristide Aristarchus, raad ik je aan een DVD van Toon Hermans op te zetten.

  20. Ruben Hadders zegt

    @Aristide Aristarchus
    Oke, ik zie het wat laat, maar je hebt gelijk. Het is humor dat dit boek in het genre ‘non-fictie’ is geplaatst :-)

  21. zegt

    Ik blijf het een meesterzet vinden dat Jezus voorbij ging aan de ‘theologen’ van zijn tijd een 12 heel eenvoudige mannen uitkoos om de eerste Kerk te leiden. En wat een geweldige impact had die kerk!
    En als later een ‘theoloog’ van die tijd wel door hem wordt uitgekozen komt die tot de conclusie dat hij die opgedane kennis liever kwijt dan rijk is. Hij heeft al die kennis dan ook ‘als vuilnis weggegooid.’

    Deze Paulus schrijft aan de gemeente te Korinthe: The Message that points to Christ on the Cross seems like sheer silliness to those hellbent on destruction, but for those on the way of salvation it makes perfect sense. This is the way God works, and most powerfully as it turns out. It’s written, I’ll turn conventional wisdom on its head, I’ll expose so-called experts as crackpots. So where can you find someone truly wise, truly educated, truly intelligent in this day and age? Hasn’t God exposed it all as pretentious nonsense? Since the world in all its fancy wisdom never had a clue when it came to knowing God, God in his wisdom took delight in using what the world considered dumb—preaching, of all things!—to bring those who trust him into the way of salvation.
    Human wisdom is so tinny, so impotent, next to the seeming absurdity of God. Human strength can’t begin to compete with God’s “weakness.”
    Take a good look, friends, at who you were when you got called into this life. I don’t see many of “the brightest and the best” among you, not many influential, not many from high-society families. Isn’t it obvious that God deliberately chose men and women that the culture overlooks and exploits and abuses, chose these “nobodies” to expose the hollow pretensions of the “somebodies”? 1 Korintiërs 1:18-28 The Message

    Al ruim 33 jaar hoor ik, met ontzettend veel genoegen, bij de dwazen die geloven in de opstanding van Jezus Christus. En al meer dan 25 jaar mag ik met veel genoegen, met mijn eenvoudige preken, mensen bij het oneindige liefdevolle hart van God brengen. Wat een prachtig evangelie hebben we!

  22. Fleur Vink zegt

    Jan Pool schrijf;
    Ik blijf het een meesterzet vinden dat Jezus voorbij ging aan de ‘theologen’ van zijn tijd en 12 heel eenvoudige mannen uitkoos om de eerste Kerk te leiden. En wat een geweldige impact had die kerk!

    Maar toch is Jezus door een paar van die eenvoudige mannen die de eerste Kerk moesten leiden bedrogen uit gekomen, toch?
    De ”Rots” dacht dat die over water kon lopen en heeft hem later verloochend (….)
    De ander heeft hem verraden (….)
    En dan had je ook nog een ongelovige (….)
    Maar toch, dank zij Jezus, wat een geweldige impact had die Kerk.

  23. Egbert zegt

    bedrogen uit gekomen?
    Hij heeft die verloochening en het verraad aangezegd…
    Hij wist het van te voren en heeft tóch bewust voor deze mannen gekozen…

  24. zegt

    Heden valt ongevraagd een reformatorisch dagblad op de mat.

    Op de voorpagina een commentaar, Zij zullen bidden dat Klaas Hendrikse zich bekeert.
    Hopenlijk niet tot de wrekende, despotische god door een bloeddorstig woestijnvolk gecreeerd!
    Welke in het nieuwe testament liefdevoller is, zo lief dat hij zijn eigen kind aan een kruis laat spijkeren.
    Mensen denken geloof te hebben: nee het geloof heeft hen.

    Er moeten meer Hendriksen komen, dan krijgen we hopelijk een menselijke kerk.

    Zonder het sprookje van een eeuwig leven. Liefs van Piet.

  25. Malle Aggie zegt

    Jullie zouden wat kunnen lezen van de filosoof, (o.a klassiek) letterkundige en ex-atheist CS Lewis: Onversneden christendom (Mere Christianity, Brieven uit de hel, of De grote scheiding.
    Of van Josh McDowell. Hij was als een agnosticus op de universiteit toen hij besloot een opstel te maken waarin hij de historische grond van het christelijke geloof zou onderzoeken om het te kunnen weerleggen. Hierin wilde hij met name bewijzen dat Jezus niet uit de dood is opgestaan. Maar, zo zegt McDowell, in plaats van bewijzen hiertegen vond hij er alleen bewijzen vóór. (Bron: Wikipedia)

    Met zulke godloochenaars kun je de kerk beter direct opheffen.

  26. John zegt

    @van dijk.

    Tjonge, reutel jij even de atheïstische dwaalgeesten vrolijk na. Jammer dat er geen spatie eigen inbreng van je is :(

    Hopelijk heb je lef en doe je als C.S. Lewis, Josh McDowell, Anthony Flew, Andrew Norman Wilson, Lee Strobel, Richard Morgen, om er een paar van de velen te noemen, en ga je zelf op onderzoek uit. Alleen dan zul je de waarheid kunnen ontdekken!

  27. Vincent zegt

    Ik heb een vraag en die is eigenlijk ongeveer hetzelfde als van Tim van der Zwan.

    Hoe verhoudt dit boek zich tot het vorige boek?
    Binnenkort is het namelijk weer sinterklaas en ik heb mijn moeder getrokken. Die wilde graag dit boek hebben. Maar het kost (net) meer dat het afgesproken bedrag. ‘geloven in een god die niet bestaat’ heeft ze ook niet gelezen en is ondertussen al goedkoper verkrijgbaar. De historische inslag van dit boek lijkt me echter interesanter. ‘mis’ je iets als je dit boek leest zonder het eerste gelezen te hebben. Of is het een op zichzelf staand boek?

  28. Ruben Hadders zegt

    @vincent
    In het genre fictie kun je bij de ramsj heel wat betere boeken vinden…

  29. zegt

    Zeer interesante man die Klaas Hendrikse ik heb het boek niet gelezen maar ga dit zeker doen . Ik verbaas mij mijn hele leven al over het Kinderlijk geloven wat veel gelovige doen . Dit heeft te maken met het niet gemakkelijke leven geloof is een goede uitweg, Voor veel mensen ECHT een oplossing om gelukkig te zijn . Maar… helaas geloven in een God die niet bestaat. Het willen doorleven in een Hemel na de dood is een utopie. Hemel en Hel in de bijbel is niet meer als een aanduiding voor goed en kwaad. Jezus lijkt mij een zeer aardige persoon te vergelijken met GANDHI .

  30. Ruben Hadders zegt

    De hemel interesseert mij weinig, Wim. Maar bij God te zijn, daar verlang ik naar. Te geloven dat Hij niet bestaat is niet alleen lachwekkend, maar vereist een groter geloof dan een christen ooit zal hebben.

  31. zegt

    @Tim: ik zie nu pas je vraag staan. Het boek van Hendrikse heeft wel wat met me gedaan, maar heeft me geen atheïst gemaakt hoor ;)

    @Tim & Vincent: persoonlijk vond ik “Geloven in een God die niet bestaat” een interessant boek, maar die kon ik nog gemakkelijk wegleggen. Dat ging bij “God bestaat niet en Jezus is zijn zoon” een stuk moeilijker. De historische inslag van dit boek is inderdaad heel erg interessant en de ‘moeite’ van het lezen waard…

  32. zegt

    Heer Hadders Geloof heeft te maken met uw houding tot de dood . De dood is voor elk mens tragisch en afscheid van een dierbare is erg moeilijk. Dat God niet bestaat is een erg zure theorie. Veel mensen kunnen dit niet verkroppen en hopen op een leven na de dood .U hoopt dat u met uw god doorleeft na de dood. De kans achten Klaas Hendrikse en ik en daarnaast 5 Miljard mensen minder 0.01 % .

  33. Ruben Hadders zegt

    @Wim

    Is dit projectie? Mijn geloof gaat over God, Die ten diepste het leven ís. Maar u hebt volkomen gelijk: ‘dat God niet bestaat is een erg zure theorie’. Met nadruk op dat woord theorie, want meer is het niet.

    1 Korinthe 15:12:34
    12 Als nu van Christus gepredikt wordt dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe kunnen sommigen onder u dan zeggen dat er geen opstanding van de doden is?
    13 En als er geen opstanding van de doden is, dan is Christus ook niet opgewekt.
    14 En als Christus niet is opgewekt, dan is onze prediking zonder inhoud, en zonder inhoud is ook uw geloof.

    15 En dan blijken wij ook valse getuigen van God te zijn. Wij hebben namelijk van God getuigd dat Hij Christus heeft opgewekt, terwijl Hij Die niet heeft opgewekt als inderdaad de doden niet opgewekt worden.
    16 Immers, als de doden niet opgewekt worden, is ook Christus niet opgewekt.
    17 En als Christus niet is opgewekt, is uw geloof zinloos; u bent dan nog in uw zonden.
    18 Dan zijn ook zij die in Christus ontslapen zijn, verloren.
    19 Als wij alleen voor dit leven op Christus onze hoop gevestigd hebben, zijn wij de meest beklagenswaardige van alle mensen.
    20 Maar nu, * Christus ís opgewekt uit de doden en is * de Eersteling geworden van hen die ontslapen zijn.
    21 Want omdat * de dood er is door een mens, is ook de opstanding van de doden er door een Mens.
    22 Want zoals allen in Adam sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
    23 Ieder echter in zijn eigen orde: Christus als Eersteling, daarna wie van Christus zijn, bij Zijn komst.
    24 Daarna komt het einde, wanneer Hij het koningschap aan God en de Vader heeft overgegeven, * wanneer Hij alle heerschappij en alle macht en kracht heeft tenietgedaan.
    25 * Want Hij moet Koning zijn, totdat Hij alle vijanden onder Zijn voeten heeft gelegd.
    26 De laatste vijand die tenietgedaan wordt, is de dood.
    27 * Immers, alle dingen heeft Hij aan Zijn voeten onderworpen. Wanneer Hij echter zegt dat aan Hem alle dingen onderworpen zijn, is het duidelijk dat Hij Die Zelf alles aan Hem onderworpen heeft, hiervan is uitgezonderd.
    28 En wanneer alle dingen aan Hem onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf Zich onderwerpen aan Hem Die alle dingen aan Hem onderworpen heeft, opdat God alles in allen zal zijn.
    29 Wat zullen anders zij doen die voor de doden gedoopt worden, als de doden helemaal niet opgewekt worden? Waarom worden zij dan nog voor de doden gedoopt?
    30 En waarom lopen wij dan elk uur gevaar?
    31 Ik sterf elke dag, en betuig dit bij de roem die ik over u heb in Christus Jezus, onze Heere.
    32 Als ik, naar de mens gesproken, tegen wilde beesten heb gevochten in Efeze, wat voor nut heeft dat dan voor mij, als de doden niet opgewekt worden? * Laten wij dan maar eten en drinken, want morgen sterven wij.
    33 Dwaal niet: slecht gezelschap bederft goede zeden.
    34 Word op de juiste manier nuchter en zondig niet, want sommigen hebben geen kennis van God. Tot beschaming zeg ik u dit.

  34. vincent zegt

    Bedankt voor het antwoord Jaap. ik had al zo’n vermoeden na het lezen van de recentie. zelf houdt ik van geschiedenis. Mijn moeder is niet zo van de religieuze boeken, ondanks dat ze wel geregeld naar de kerk gaan. (Ook niet van de atheistische boeken hoor)

    Dat hele waarheidopenbaringsgebeuren moet gewoon niet te fanatiek en letterlijk genomen worden en moet ook niet te gemakkelijk met levensbeschouwing uitgewisseld worden. Dat extrapoleren van de betekenis van zinnetjes uit de bijbel leidt tot ideeen die weinig met de werkelijkheid van doen te hebben.

  35. zegt

    geachte heer Hadders u komt er op een normale manier niet meer uit . Dus pakt u maar enkele bijbelcitaten . Als volgens u God bestaat …….. legt u dit dan eens uit zonder de bijbel te pakken De wereld in 6 dagen maken en waarvan .Het wezen God hoe ontstaan . De duivel was er al voor het bestaan van de mensheid het slechte was er dus al voor de zondeval . De bijbel rammelt aan alle kanten en staat vol met sagen en legende met een zeer fantasierijke mensheid in die tijd ( bijgeloof speelde in die tijd een grote rol) U heeft niet in de gaten dat u zichzelf een manier van denken heeft aangeleerd waar u niet meer vanaf komt. U praat waarschijnlijk met bewogenheid over andere in uw ogen Heidense geloven ( bijv Afrika) maar u heeft niet in de gaten dat u zelf ook zeer surrealistisch denkt en nog erger is u vind dit normaal . Probeer realistisch te denken en u zal zien dat u dit bevalt.Nogmaals u reactie graag zonder bijbelteksten dit is voor veel mensen het grootste zwaktebod in het mensdenken. Met vriendelijke groet

  36. Ruben Hadders zegt

    @Wim

    ls volgens u God bestaat …….. legt u dit dan eens uit zonder de bijbel te pakken De wereld in 6 dagen maken en waarvan .

    Aangezien u degene bent die claimt wél realistisch te denken, ben ik benieuwd hoe volgens u de wereld dan wél ontstaan is. Uit het niets?
    Ik wil uw vraag graag serieus beantwoorden, maar zult u dan ook de moeite nemen om serieus over mijn antwoord na te denken? Laten we eerlijk zijn: het technische verhaal (‘hoe precies’) is niet zo interessant. Hoe wordt een spermacel een mens? Vanuit de wetenschap is hier genoeg over bekend. Veel snappen we niet, maar we kunnen ons er gelukkig wel over verwonderen. Eén ding weten we zeker: de geschiedenis van ‘het al’ begon met energie… En ik geloof dat die energie tevens een Persoon is: God, maar dat terzijde.
    Een vraag: waarom is alles wat wij kennen, tijdelijk? Immers: alles vergaat op den duur. Waarom? Dit raakt dus het aspect tijd: waar komt de tijd vandaan?
    Als je goed over deze dingen nadenkt kun je maar tot één conclusie komen: het tijdelijke komt voort uit ‘het eeuwige’. Het gaat waarschijnlijk te ver om dit in een blog te behandelen, maar de fundamenten van ‘het al’ dragen het geheim in zichzelf: ruimte, tijd, energie, etc. Je hebt er inderdaad geen bijbelteksten bij nodig om gewoon eens over deze zaken na te denken.

    De duivel was er al voor het bestaan van de mensheid het slechte was er dus al voor de zondeval

    Heb ik toch ook nooit ontkend? Hoe rammelt de Bijbel hierdoor? Misschien moet je mijn artikel hierover nog maar eens lezen (dit is van mijn oude weblog).

  37. zegt

    beste Ruben . De zon is het middelpunt van het heelal alle leven komt uit de zon . Hoe ontstaat leven kijk maar ééns in je GFT na een warme zomerdag en ziet nieuw leven. De basis van onze aarde baseer ik op waarnemingen van de aarde ( skelettenvondsten aardlagen vulkanische oersoepen ) en de mens. Wij homo sapiens zijn een overlevering van miljarden leven leven en nog ééns leven . Wij homo sapiens vertonen het positieve en het negatieve gedrag van de beesten. Wij kunnen liefhebben en doden dat is ons natuurlijk gedrag . Wij zijn niet meer dan een onderdeel van de voedselketen. De basis van deze oersoep kan een oerknal zijn maar God is de meest onlogische vorm!groet Wim

  38. zegt

    John zegt op 10 november,

    Van Dijk praat de dwaalgeesten, die zich atheisten noemen na.
    Nee verre vandat, als er iemand thuis is in de schrift, ben ik er een van.
    Ik had een vrome tante, heel vroom: zij wist precies wie er in de hemel kwam en wie niet.

    Zij kon slecht met de Islam uit de voeten. Ik zeg ooit tante : jullie mogen ook geen varkensvlees en bloedproducten nuttigen ; ogen op steeltjes, waar staat dat geschreven dan ? in Leviticus tante. O, ja zegt zij, daar staan al die verordeningen. Ja ; god praat eindeloos op Mozes in , ik denk altijd, die Mozes had een hoofd van minstens 1 megabite.

    Kijk de doorsnee christen weet weinig van dat prachtige sprookjesboek, bijbel genaamd.

    Zij varen blind op de leraren. M’n tante las altijd een psalm David van de opperzangmeester.

    Ik ken ze van buiten, want ik at er veel. ze kon hemels lekker koken. t’ Ja, Mozes : daar is het allemaal begonnen. Opgegroeid bij de Farao, die hadden tovenaars in dienst. Mozes dacht ik ga mooi voor me zelf beginnen. En aldus geschiedde.

    Ik wens jullie alle wijsheid, mocht een bijbeltekst U niet duidelijk zijn ? schroom niet het mij te vragen. Maar waarom uitleg ? het staat er toch allemaal duidelijk. God is een boeman en gezien z’n reputatie, is het maar goed dat hij niet bestaat !.

    Liefs van Piet.

  39. zegt

    Piet gaat gelijk maar verder.

    Men vraagt zich af, waar komen wij dan vandaan ?. Wij zijn geevolueert. Op zich bestaat er geen dode materie. Het electron bestaat uit 4 belangrijke eigenschappen, de liefde is er een van, de wil tot handelen, [ creeren] een heel belangrijke. Maar elders bleek een hogere intelligentie te bestaan, die heeft een zend ontvangst gebeuren in ons brein geplaatst.

    Die kunnen ons manupuleren.

    Dick Swaab schrijft in het boek – wij zijn ons brein- hier niets over. Echter een select groepje weet dit heus wel !.

    Mensen die een psychose hebben, daarvan wordt door de deskundigen beweert, zij zien dingen die er niet zijn.
    Nu zij bestaan wel degelijk!. Maar men weet niet wat er speelt. Dan wordt er door velen gezegd het komt van god.

    Het is een niet zo eenvoudige materie, maar mensen die hier ervaringen mee hebben wordt niet geluistert.

    Zo dit is gezegd, is dit wel Nederlands ?

    Liefs van Piet.
    e

  40. Ger Dik zegt

    In de eerste plaats: marketing-technisch is het uiterlijk van die Hendrikse helemaal top: Een duivelse boodschap en een dito hoofd.

    Laatst even in een boekhandel een bladzij staan lezen. Volgens hem was Jezus echt en had Paulus het onsterfelijke ‘Christus’ aspect erbij verzonnen.

    Als Hendrikse en zijn geestverwanten even de moeite zouden nemen om te lezen over bijna dood ervaringen, zouden ze inzien hoe erg ze er naast zitten. Met name de boeken van George Ritchie en Howard Storm werpen een interessant licht op hetgeen Paulus overkwam op weg naar Damascus.

  41. Peter zegt

    @ Ger Dik en anderen,

    Bedenk dat als jij de waarheid hebt, communiceren daarover met anderen niet nodig is !

    Een bijna-doodervaring is een kortsluiting in de hersenen (volgens de Zwitserse neuroloog Olaf Blanke en hersenonderzoeker Dick Swaab)
    Alles is een gevolg van slechte doorbloeding van het hersengedeelten – lange termijn geheugen- (terugblik op het leven) Het lopen door een tunnel en het zien van wit licht komt door slechte doorbloeding van het oog. Je gaat in een tunnelvorm zien waarbij de randen zwart wordt en het centrum gedeelte heel helder.
    Er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat bijna-doodervaringen niets met het hiernamaals te maken hebben.

    En verder is geloof in een God een bijproduct van de evolutie.
    Door de evolutie zijn onze hersenen zo gemaakt dat we willen overleven, we overal een
    bedoeling achter willen zien. Een struik die we zien bewegen, kan betekenen, dat daar gevaar achter kan schuilen. Het kost ons weinig moeite om dat te bedenken.
    Kleine kinderen zien op die manier overal spoken. Geloof heeft ook te maken met het belang dat we hechten aan hiërarchieën. Een dorre stuik in de woestijn die in brand vliegt zou ook iets moeten betekenen.

    Een vraag aan aan u gelovigen, Heeft het Christendom een andere God dan de Islam ?

  42. Ger Dik zegt

    Peter,
    Als je je standpunt al hebt ingenomen, is er altijd wel een redenering te vinden om de feiten daarmee in overeenstemming te brengen. Dat geldt natuurlijk ook voor mij, maar Blanke en Swaab zouden Storm en Ritchie (en vele vele anderen) echt eens moeten lezen voordat ze met zulke onbewezen onzin aankomen. In het Nederlands taalgebied is het boek van cardioloog Van Lommel ook een aanrader!

    Over de laatste vraag: De enige god is de God van de drie grote monotheïstische religies. (dekking!)

  43. n bergman zegt

    ra,ra,ra, wie heeft die bal, die mooie bal van goud
    de mens denkt de wijsheidof ‘waarheid in pacht’ te hebben
    De Zon staat op de tijd van geboorte in een sterren-beeld-teken en die straalt een bepaalde
    energie uit naar de aarde. Je voelt alles op die manier aan. Je hebt je eigen sterren-
    beeld-spraak.
    De Waarheid is dus wisselend, roterend om de Zon en wordt (ge) verdraaid
    vanuit welke hoek of dierenriemteken wordt hij bekeken.
    om hem van alle kanten te kunnen bekijken ‘ligt de waarheid in het midden’
    De bal is rond
    In principe gaf men de wijsheid van de kabbala en astrologie mondeling door
    De Waarheid ‘kabbelde’ voort, aangevuld met nieuwe kennis en het oude kon men weer loslaten. Toen het volk uiteen gedreven werd, diaspora, is men het op gaan schrijven, om op die manier de wijsheid door te geven. Zo raakte men het spoor bijster.
    Het werd een stilstaand plaatje, een dia. Het stond nu zwart op wit. Het werd een dogma.
    De wijzen gingen een ander spoor volgen, een bij-ster!
    Neptunus is soms misleidend. Stilstaand water wordt troebel.
    Water moet ‘kabbelen’, schoonspoelen.
    De ‘naakte’Waarheid kan schokkend zijn en vernieuwend, het Watermantijdperk
    In het Vissentijdperk heeft men de ‘goddelijke’natuur buiten zichzelf geplaatst en een altaartje gebouwd om hem te dienen(de oppositie Maagd is dienen)
    Maar we weten allemaal dat God overal is, dus die zit in ons!
    Ra werd in de oudheid aanbeden en daar draaide alles om, de ‘goddelijke energie stroom”
    De aarde is nevelstof vanaf een Zon. Van stof zijn wij gemaakt en tot stof zullen we wederkeren. Als we een balletje opgooien komt hij vroeg of laat weer terug.
    Alles is energie en evolutie!

  44. zegt

    wat een welles nietes verhalen. de voors en de tegens afgewisseld. over klaas hendrikse kun je zeggen wat je wil, maar schrijven kan hij. inzicht en kennis heeft de man ook. ik als niet-theoloog val van de ene verbazing in de andere als ik de commentaren lees. wat zijn we veroordelend naar een man die schrijft wat zijn persoonlijke bevindingen zijn. die zich wat dat betreft kwetsbaar opstelt. ik heb persoonlijk niet zijn boeken gelezen , maar wel wat hij schrijft in artikelen. ik geloof niet in deze klaas hendrikse. ik geloof ik niet Jan Pool wiens boek ik op dit moment aan het lezen ben. hoewel ik bij de laatste meer persoonlijk herkenning heb, geloof ik dat alles wat geschreven is ver afstaat van wie God nu werkelijk is. zelfs de Bijbel waarvan ik geloof dat het Gods woord is, is voor ons mensen te interpreteren. we gooien elkaar vaak willens en wetens met wat teksten om de oren om ons persoonlijk gelijk te hebben. wanneer leren we om God gewoon lief te hebben en de naaste als onszelf zoals Jezus ons dat leerde. oordelen doen we gemakkelijk. laten we gewoon van elkaar leren en elkaar ontmoeten, liefhebben. in Jezus naam.

  45. Jan Vink zegt

    Voor de liefhebbers van Hendriks, en voor degenen, die meer achtergrond informatie willen krijgen, drie boeken, die zeerde moeite van het lezen waard zijn:
    1) Van Jezus naar Christendom (C.J. Den Heyer / 2003!)
    2) Religie zonder angst en geweld (hoofdlijnen v. h. werk van Eugen Drewermanns) door
    Matthias Beier / 2011)
    3) Het oude Egypte : bakermat van het jonge christendom (Tjeu van den Berk / 2011)

    Vraag die bij mij alleen maar steeds sterker wordt: hoe bestaat het dat het instituut “kerk” tot nu toe zo ontzettend “niet thuis” geeft bij het horen / lezen (?) van al deze informatie?
    In de politiek noem ik zoiets kiezersbedrog, hoe noem je dat binnen het instituut kerk?
    Koud watervrees misschien? Word wakker! Authentiek geloven anno 2012 vraagt om kerken, die meegaan met hun tijd en die hun leden serieus willen nemen.

    P.S. Lof voor “Staat Geschreven”!

  46. Niek Groot zegt

    Niet een van de aangeprezen boeken gelezen.
    Mij is heel veel bijbel toegediend door ouders en andere opvoeders.
    Er is wel of er is geen hogere macht, beide zijn geloofsovertuigingen.
    Gezien de huidige situatie waarin “zijn/haar/de schepping” zich bevind,
    de hogere macht geloofd zelfs niet meer in zichzelf.

  47. Maarten zegt

    Ik ben atheïst, maar Klaas Hendrikse is zonder twijfel een van de domste atheïsten die ik ken. In zijn eerste boek bewees hij wat mij betreft al dat hij absoluut niks weet van geschiedenis en theologie. Dit doet hij nog eens dunnetjes over in “God bestaat niet en Jezus is zijn zoon”. Ik kan het boek “godless” van Dan Barker aanraden voor alle mensen die twijfelen over hun geloof. Aan dat soort boeken zul je waarschijnlijk veel meer hebben, zowel als christen als atheïst.

  48. Waterlelie zegt

    Er was eens een mens genaamd Job. En Job had drie vrienden. Zij gingen met hem in debat….
    Het zou punt nl anno 2013 kunnen zijn….
    En na lang gepraat, waar zelfs de Here God aan mee deed ( Hoezo God bestaat niet? )
    zeide Job:
    Ik weet dat “GIJ “= de Here God , alles vermoogt.En dat geen Uwer plannen wordt verijdelt.
    ( de mens Job weet het)
    Hij vraagt :”wie is het toch die het raadsbesluit omsluiert zonder verstand? ”
    Daarom: ik ( de mens job ) verkondigde, zonder inzicht,
    dingen die mij te “Wonderbaar” en die ik ( de mens) niet begreep

    Dit zegt de Here God: ( de zaken worden omgedraaid!!!)

    “Hoor nu, en IK ( de Here God ) zal spreken;
    IK ( de Here God) wil u (de mens) ondervragen , opdat gij… “MIJ”!!! …onderricht”
    ( Het wordt tijd dat de mens eens gaat luisteren naar wat de Here God aan de mens te vragen heeft !!!! en …..de mens de Here God gaat…..” onderrichten!! of met andere woorden gezegt: les gaat geven!!!)

    Dan zegt de mens Job:
    Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen..
    maar…
    nu heeft mijn oog U aanschouwd.
    Daarom…..
    herroep ik en doe boete in stof en as.( job 42 vers 2-6)

    Welke les wilt u o mens de Here God geven….Gij die niet gelooft dat de Here God bestaat….
    Zeg nu eens niet dat Hij niet bestaat maar ga Hem de les eens geven….Ga Hem onderrichten…..
    Jullie weten het toch zo goed….

    Allen die zeggen dat de Here God niet bestaat zullen eens goed het bijbel boek Job moeten gaan lezen tot aan het einde toe.
    (Dat is beter dan het boek van hendriksen lezen…..)

    W/lelie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>